Summary
The angiographic demonstration per se of cerebral deep medullary veins does not necessarily indicate abnormality. Their visualization, under normal conditions, depends on the selectivity of injection, the quality of radiographic imaging, and the quantity of contrast material injected. Normal deep medullary veins were recognized in the late venous phase of two-thirds of normal selective internal carotid angiographies; their location most often was adjacent to the atrium and posterior body of the lateral ventricle. Normal and abnormal deep medullary veins can be differentiated in terms of appearance-time, caliber, length and regional distribution.
Résumé
La visualisation angiographique per se des veines cérébrales profondes péri-ventriculaires n'est pas forcément anormale. Leur visualisation spontanée dépend de la sélectivité de l'injection, de la qualité de l'image radiographique et de la quantité de produit de contraste injectée. Les veines cérébrales profondes péri-ventriculaires normales furent observées sur la phase veineuse tardive dans 2/3 des angiographies carotidiennes internes sélectives normales; leurs situations étaient le plus souvent adjacentes à l'atrium et à la partie postérieure du corps du ventricule latéral. Les veines cérébrales profondes périventriculaires normales et anormales peuvent être distinguées par le temps d'apparition, le calibre, la longueur et la distribution régionale.
Zusammenfassung
Die angiographische Darstellung der normalen tiefen Mark-Venen ist nicht als unbedingt pathologisch anzusehen. Ihre Darstellung unter normalen Bedingungen ist von der selektiven Injektion, der Qualität der Röntgenbilder und der Quantität des injizierten Kontrastmittels abhängig. Diese normalen Venen stellen sich in der späten venösen Phase bei zwei Drittel der normalen Carotis-interna-Angiographien dar. Sie sind an den Seitenventrikeln lokalisiert. Die normalen können von pathologischen Venen aufgrund der Zeit der Darsteliung, des Kalibers und der regionalen Zuordnung unterschieden werden.
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References
Bentson, J. R., Wilson, G. H., Newton, T. H.: Cerebral venous drainage pattern of the Sturge-Weber Syndrome. Radiology 101, 111–118 (1971).
Gabrielsen, T. O., Heinz, E. R.: Spontaneous aseptic thrombosis of the superior sagittal sinus and cerebral veins. Amer. J. Roentgenol. 107, 579–588 (1969)
Hassler, O.: Deep cerebral venous system in man. Neurology (Minneap.) 16, 505–511 (1966)
Huang, Y. P., Wolf, B. S.: Veins of the white matter of the cerebral hemispheres (the medullary veins): diagnostic importance in carotid angiography. Amer. J. Roentgenol. 92, 739–755 (1964)
Kaplan, H. A., Ford, D. H.: The Brain Vascular System, Amsterdam, N. Y.: Elsevier 1966
Kirkwood, J. R., Rosenbaum, A. E., Schoene, W. C., Welch, K.: Enlarged deep medullary veins in inflammatory disease. Presented at the 58th Annual Meeting Radiological Society North America, Nov. 29, 1972
Schlesinger, M. J.: New radiopaque mass for vascular injections. Lab. Invest. 6, 1–11 (1957)
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Hooshmand, I., Rosenbaum, A.E. & Stein, R.L. Radiographic anatomy of normal cerebral deep medullary veins: Criteria for distinguishing them from their abnormal counterparts. Neuroradiology 7, 75–84 (1974). https://doi.org/10.1007/BF00341874
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00341874