Summary
Eighty six cases of arterial occlusion in the carotid system were studied: in 33 of the 86 cases angiographic signs of collateral circulation were observed. Angiograms illustrated the possibilities of circulatory compensation. The 54 internal cerebral and the 28 middle cerebral occlusions were analyzed from the point of view of symptomatology and prognosis. The graver neurological symptoms and shorter survival of the middle cerebral thromboses are ascribed to the limited possibilities for compensation, because in such cases only the pial anastomoses are available. Regarding both the internal cerebral and the middle cerebral occlusions the cases showing angiographic signs of collateral circulation were compared with those lacking such collaterals. With the internal cerebral occlusions, angiographic evidence of collateral circulation was associated with a better prognosis for a longer period of time, but with middle cerebral occlusions only for the first two years after the stroke. It appears that compensatory circulation shown on the routine angiograms points to a relative abundance of collaterals and to the absence of diffuse blood vessel disorders and therefore to an earlier and relatively milder stage of the cerebrovascular disease. Finally the authors call attention to the combination of similar clinical-anatomical studies with physiological and pathological studies and state that a combination of all three approaches would be of great value in studying the various forms of cerebrovascular accidents.
Zusammenfassung
Es wurden 86 Fälle mit arteriellen Verschlüssen im Karotissystem untersucht: Unter 86 Fällen fanden sich 33 mit angiographisch nachweisbaren Zeichen kollateraler Zirkulation. An Hand der Angiogramme wurden die Möglichkeiten der Kompensation dargelegt. Dann wurden die 54 Fälle mit Verschluß der A. cerebri interna und die 28 Fälle mit Mediaverschlüssen unter den Gesichtspunkten des klinischen Bildes und der Prognose näher analysiert. Die schwereren neurologischen Symptome und die kürzere Überlebenszeit der Fälle mit Mediathrombosen wurden mit den geringeren Möglichkeiten der Kompensation erklärt, die darauf zurückzuführen sind, daß bei diesen Fällen nur die pialen Anastomosen verfügbar sind. Bei beiden Krankheitsbildern wurden diejenigen Fälle, bei denen angiographisch Zeichen einer kollateralen Zirkulation nachweisbar waren, mit denen verglichen, bei denen die Kollateralen fehlten. Für die Verschlüsse der A. cerebri interna konnte sichergestellt werden, daß angiographisch nachweisbare Kollateralen mit einer besseren klinischen Langzeitprognose verbunden sind, während dieses für die Fälle mit Mediaversohluß nur für die ersten beiden Jahre nach dem „Schlaganfall“ gilt. Es scheint, daß angiographisch nachweisbare Kollaterale auf das Fehlen allgemeiner Blutgefäßveränderungen hinweisen und deshalb für ein früheres, relativ leichteres Stadium der zerebralen Gefäßerkrankung sprechen.
Abschließend weisen die Autoren auf die Notwendigkeit kombinierter klinischer, anatomischer, physiologischer und pathologischer Untersuchungen der verschiedenen Formen der zerebrovaskulären Insulte hin.
Résumé
Cette étude porte sur 86 cas d'occlusion d'une artère du système carotidien: l'angiographie met en évidence une occlusion collatérale dans 33 cas. Les angiogrammes montraient les possibilités de compensation.
Une analyse plus complète fut faite de 54 cas d'occlusion de l'artère cérébrale interne et 28 de l'artère cérébrale moyenne, du point de vue pronostic et symptomatologie.
Les symptômes neurologiques les plus graves et la durée plus courte des thromboses de l'artère cérébrale moyenne, sont expliqués ainsi que la mauvaise compensation vasculaire remarquée, car dans ces cas, seules les anastomoses piemériennes sont utiles.
Concernant l'occlusion de la cérébrale interne et de la cérébrale moyenne, les images angiographiques montrant une circulation collatérale furent comparées à celles qui ne montraient pas de colléralité.
En ce qui concerne l'occlusion de l'artère cérébrale, on peut certifier que les collatérales retrouvées à l'angiographie sont le signe d'un pronostic de longue durée, alors que dans le cas d'une occlusion de l'artère cérébrale moyenne, le pronostic n'est favorable que pendant deux années.
Il parait que les signes d'une circulation collatérale de suppléance, retrouvés sur les angiogrammes seraient liés à une relative abondance des collatérales et à l'absence de désordres vasculaires diffus, d'où un degré relativement plus modéré de la maladie vasculaire cérébrale et sa durée plus courte.
Les auteurs terminent en attirant l'attention sur l'intérêt de combiner l'étude anatomo-clinique avec la physiologie et la pathologie car ceci serait d'une grande valeur lors de l'étude des formes différentes d'accidents cérébrovasculaires.
Riassunto
Furono studiati 86 casi di occlusione arteriosa del sistema carotideo, osservando in 33 casi segni angiografici di circolazione collaterale.
Gli angiogrammi misero in rilievo le possibilità di compenso.
Successivamente i 54 casi di occlusione dell'arteria cerebri anterior e i 28 della cerebri media furono studiati a fondo dal punto di vista del quadro sintomatico e della prognosi. I sintomi neurologici più gravi e la più breve sopravvivenza nella trombosi della cerebri media vengono spiegati con le scarse possibilità di compensazione, giacchè in tali casi sono possibili soltanto le anastomosi piali. Vengono poi confrontati i casi di occlusione dell'arteria cerebrale anteriore e di quella media, che rivelano all'angiografia segni di circolazione collaterale, con quelli in cui detta circolazione manca. Nell'occlusione dell'arteria anteriore si può ritenere accertato che le circolazioni collaterali risultanti dagli angiogrammi comportano una prognosi più favorevole per un periodo di tempo più lungo, mentre nell'occlusione dell'arteria cerebrale media ciò vale soltanto per i primi due anni successivi all'insulto.
Sembra ehe isegni di compensazione degli angiogrammi comuni poggino sull'abbondanza relativa di circoli collaterali e sull'assenza di disturbi diffusi dei vasi sanguigni e quindi su uno stadio recente, relativamente modesto all'affezione cerebro-vascolare.
Per ultimo gli AA. richiamano l'attenzione sull'opportunità di abbinare studi clinico-anatomici di questo tipo con ricerche fisiologiche e patologiche, giacchè la combinazione dei tre tipi di indagine potrebbe essere di grande importanza nello studio delle varie forme di affezioni cerebro-vascolari.
Resumen
Este estudio abarca 86 casos de oclusión de una arteria del sistema carotídeo: la angiografía puso de manifiesto una oclusión colateral en 33 casos. Los angiogramas demostraban las posibilidades de compensación.
Se realizó un análisis más completo en 54 casos de oclusión de la arteria cerebral interna y en 28 de la arteria cerebral media, desde los puntos de vista pronósticos y sintomatológicos.
Se revisa la sintomatologia neurológica más grave y la duración más corta de las trombosis de la arteria cerebral media, así como la mala compensación vascular observada, porque en estos casos solamente son útiles las anastomosis de la piamadre.
En lo que respecta a la oclusión de la cerebral interna y de la cerebral media se compararon las imágenes angiográficas que mostraban circulación colateral con aquellas que no mostraban colateralidad.
En lo que respecta a la oclusión de la arteria cerebral se puede asegurar que las colaterales encontrados en la angiografía representan un síntoma de pronóstico de larga duración, mientras que en los casos de oculsión de la cerebral media el pronóstico no es favorable más que durante dos años.
Parece ser que los signos de una circulación colateral de suplencia hallados en los angiogramas pudieran ir unidos a una relativa abundancia de colaterales y a la ausencia de trastornos vasculares difusos, y de ahí un grado relativamente más moderado de la enfermedad vascular cerebral y de menor duración.
Los autores terminan llamando la atención sobre el enterés de combinar el estudio anatomo-clínico con la fisiología y la patología, porque ello sería de un gran valor para el estudio de las diferentes formas de los accidentes cerebro-vasculares.
Similar content being viewed by others
References
Alpers, R. J., Compensatory Mechanism in Occlusive Vascular Disease of the Brain. A.M.A. Arch. Neurol.1 (1959), 531–534.
Bekény, Gy., andGy. Fényes, Primary Thrombosis of the Internal Carotid Artery (Hungarian). Ideggyógy. Szle8 (1955), 78–87.
Brobeil, cit. Quandt..
Gallai, M., Neuropathological Changes with Thrombosis of the Internal Carotid Artery (Hungarian). Ideggyógy. Szle12 (1959), 173–188.
Gillilan, L. A., Significant superficial anastomoses in the arterial blood supply to the human brain. J. Comp. Neurol.112 (1959), 55–74.
Guiot-Besnerais, cit. Quandt..
Heubner, O., Zur Topographie der Ernährungsgebiete der einzelnen Hirnarterien. Zbl. med. Wissensch.10 (1872), 817–821.
Houdart, R., J. Pecker etR. Clay, Comparaison séméiologique et évolutive des thromboses de la carotide interne et du tronc de la sylvienne gauches. Neurochir.1 (1955), 283–286.
Kautzky, R., undK. J. Zülch, Neurologisch-neurochirurgische Röntgendiagnostik und andere Methoden zur Erkennung intracranieller Erkrankungen. Springer, Berlin 1955.
Marx, F., An angiographic demonstration of collaterals between internal and external carotid arteries. Acta Radiol. (Stockholm)31 (1949), 155–160.
Péter, A., F. Solti andM. Iskum, Relationship between the symptoms of the cerebrovascular disease and the cerebral blood flow (Hungarian). Ideggyógy. Szle17 (1964), 51–58.
Quandt, J., Die zerebralen Durchblutungsstörungen des Erwachsenenalters. V E B Verl. Volk u. Gesundheit, Berlin 1959.
Schmidt, cit. Tönnis—Schiefer..
Torkildsen, A., andK. Koppang, Notes on the Collateral Cerebral Circulation as Demonstrated by Carotid Angiography. J. Neurosurg.8 (1951), 269–278.
Tönnis, W., undW. Schiefer, Zirkulationsstörungen des Gehirns im Serienangiogramm. Springer, Berlin 1959.
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Zappe, L., Juhász, J. & Vidovszky, T. Relationship of collateral circulation and prognosis in cerebral arterial occlusion. Acta neurochir 14, 225–237 (1966). https://doi.org/10.1007/BF01401499
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01401499