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Ganglion cervicale superius: eine anatomische Besonderheit

Variationen der A. carotis interna als Risiko einer akzidentellen intravasalen Injektion?

Superior cervical ganglion: an anatomical variant

Are variations of the cranial carotid artery a risk factor for accidental intravascular injection?

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Zusammenfassung

In einem anatomischen Präparat wird eine Variante des zervikalen Anteils der A. carotis interna demonstriert. Im Bereich der Punktionsstelle des Ganglion cervicale superius besteht ein enger Kontakt, der gekurvt nach medial verlaufenden A. carotis interna und der Pharynxwand. Der Abstand zwischen Gefäßlumen und dem endopharyngealen Raum beträgt lediglich ca. 5 mm. Bei der Punktion des Spatium parapharyngeale zur Durchführung einer ganglionären lokalen Opioidapplikation am Ganglion cervicale superius besteht bei dieser häufigen Gefäßanomalie (25%) die Gefahr einer akzidentellen intravasalen Injektion.

Abstract

A variation of the cranial carotid artery is demonstrated in an anatomical specimen revealing possible complications of ganglionic local opioid analgesia at the superior cervical ganglion. Located in the area of the puncture site, a loop of the aberrant carotid artery adheres closely to the pharyngeal wall in the medial position, shortening the distance between the arterial lumen and the oral cavity to 5 mm. With an incidence of 25%, an aberrant carotid artery could possibly facilitate an accidental intravascular injection during ganglionic local opioid application at the superior cervical ganglion.

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Wirz, S., Wartenberg, H., Nadstawek, J. et al. Ganglion cervicale superius: eine anatomische Besonderheit. Anaesthesist 57, 689–692 (2008). https://doi.org/10.1007/s00101-008-1378-y

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-008-1378-y

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