Subspecialized Radiological Reporting Expedites Turnaround Time of Radiology Reports and Increases Productivity

Rofo. 2018 Jul;190(7):623-629. doi: 10.1055/s-0044-100728. Epub 2018 Feb 15.

Abstract

Introduction: To assess the impact of changing from general to subspecialized reporting on turnaround time of radiology reports (TAT), the fraction of radiology reports available within 24 hours (R< 24 h) and productivity.

Materials and methods: Reporting workflow in our radiology department was changed from general reporting (radiologists report imaging studies of all areas [neuroradiological, abdominal, musculoskeletal imaging et cetera]) to subspecialized reporting (radiologists solely report imaging studies of their subspecialty field [e. g. musculoskeletal]). TAT, R< 24 h and productivity were calculated for a 12-month period of general reporting (January-December 2012) and compared to a 12-month period of subspecialized reporting (April 2014-March 2015) using Mann Whitney U-test, Pearson chi-square test and odds ratios, respectively.

Results: Report TAT decreased from a median of 17:04 hours (h) during general reporting to 3:38 h during subspecialized reporting, resulting in a 4.7-fold improvement (p < 0.001). R< 24 h improved significantly from 65 % to 87 % (p < 0.001). The odds of a radiology report being available < 24 h was 3.6- fold higher during subspecialized compared to general reporting. Productivity increased from a median of 301 to 376 (reports/full-time radiologist/month) (p = 0.001).

Conclusion: Changing the workflow from general to subspecialized reporting significantly improved the turnaround time of radiology reports, the fraction of radiology reports available within 24 hours and productivity.

Key points: · Changing the radiology reporting workflow from general to subspecialized reporting is feasible.. · Implementation of subspecialized reporting yielded significant improvement of radiology report turnaround time.. · Implementation of subspecialized reporting substantially increased the fraction of radiology reports available < 24 h.. · Radiologists' productivity increased after changing to subspecialized reporting..

Citation format: · Stern C, Boehm T, Seifert B et al. Subspecialized Radiological Reporting Expedites Turnaround Time of Radiology Reports and Increases Productivity. Fortschr Röntgenstr 2018; 190: 623 - 629.

Einleitung: Untersucht wurde die Auswirkung eines Wechsels von allgemeiner zu subspezialisierter Befundung auf die Befunddurchlaufzeit radiologischer Berichte (TAT), den Anteil der innerhalb von 24 Stunden freigegebenen radiologischen Berichte (R< 24 h) und die Produktivität.

Material und methoden: Der Befundungsworkflow in unserer Radiologieabteilung wurde von allgemeiner Befundung (Radiologen befunden Bilduntersuchungen aus allen Bereichen [neuroradiologische, abdominale, muskuloskelettale Radiologie etc.]) auf subspezialisierte Befundung (Radiologen befunden ausschließlich Bilduntersuchungen aus ihrem subspezialisierten Fachgebiet [z. B.: muskuloskelettale Radiologie]) umgestellt. TAT, R< 24 h und Produktivität wurden für 12 Monate (Januar-Dezember 2012) allgemeiner Befundung berechnet und verglichen mit einer Periode von 12 Monaten (April 2014-März 2015) subspezialisierter Befundung unter Verwendung von Mann-Whitney U-Test, Pearson Chi-Quadrat-Test und der Quotenverhältnisse.

Ergebnisse: Die Befunddurchlaufzeit reduzierte sich von median 17:04 Stunden (h) während allgemeiner Befundung auf 3:38 h während subspezialisierter Befundung, was in einer 4,7-fachen Verbesserung resultierte (p < 0,001). Der Anteil der innerhalb von 24 h freigegebenen radiologischen Berichte verbesserte sich signifikant von 65 % auf 87 % (p < 0,001). Die Chance eines radiologischen Berichtes innerhalb von 24 h freigegeben zu werden war während subspezialisierter Befundung 3,6-fach höher im Vergleich zu allgemeiner Befundung. Die Produktivität verbesserte sich von median 301 auf 376 (Befundberichte/Vollzeitradiologe/Monat) (p = 0,001).

Schlussfolgerung: Ein Wechsel des Workflows von allgemeiner zu subspezialisierter Befundung verbesserte signifikant die Befunddurchlaufzeit radiologischer Berichte, den Anteil der innerhalb von 24 Stunden freigegebenen radiologischen Berichte und die Produktivität.

Kernaussagen: · Ein Wechsel des radiologischen Befundungsworkflows von allgemeiner zu subspezialisierter Befundung ist praktikabel.. · Die Implementierung subspezialisierter Befundung erbringt eine signifikante Verbesserung der radiologischen Befunddurchlaufzeit.. · Die Implementierung subspezialisierter Befundung verbessert substantiell den Anteil der innerhalb von 24 h freigegebenen radiologischen Berichte.. · Die Produktivität der Radiologen verbesserte sich nach dem Wechsel auf subspezialisierte Befundung..

MeSH terms

  • Efficiency*
  • Humans
  • Outcome and Process Assessment, Health Care*
  • Patient Satisfaction
  • Quality Improvement
  • Radiology / education*
  • Radiology Information Systems*
  • Research Report*
  • Specialization*
  • Surveys and Questionnaires
  • Switzerland
  • Time Factors